Program zajęć dla studentów
Program zajęć dla studentów
Rok V
Zajęcia dla V roku Wydziału Lekarskiego obejmują 40 godz. zajęć ćwiczeniowo-seminaryjnych oraz cykl wykładów.
Przedstawiony poniżej program zajęć dla V roku WL odzwierciedla aktualną sytuację epidemiologiczną związaną z pandemią koronawirusa, i obowiązuje od rozpoczęcia roku akademickiego 2020/2021 do odwołania.
Seminaria odbywają się w salach seminaryjnych Zakładu i rozpoczynają się o 8:15Przed wejściem na zajęcia studenci mogą mieć mierzoną temperaturę ciała. Podwyższona ciepłota ciała (>37,0 o C) i/lub inne objawy charakterystyczne dla infekcji dróg oddechowych będą podstawą do niewpuszczenia studenta na zajęcia (bez utraty obecności w danym dniu).Zajęcia odbywające się w praktykach lekarzy rodzinnych zaczynają się o 8:30. Na zajęcia należy przynieść czysty fartuch oraz ew. indywidualne środki ochrony p/Covid, a także identyfikator i stetoskop. Lokalizacja praktyk i szczegółowy plan zajęć zostanie podana na pierwszych zajęciach. |
V.1 Medycyna rodzinna – charakterystyka, podstawy organizacyjno-prawne i biznesowe.
PDF prezentacji link>>
piśmiennictwo:
Kto jest a kto nie jest lekarzem rodzinnym. Panaceum 1-2, 2024: 24-5. link>>
Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 20 października 2005 r. w sprawie zakresu zadań lekarza, pielęgniarki i położnej podstawowej opieki zdrowotnej link>>
Nie jesteśmy braćmi mniejszymi specjalistów. Wywiad z dr. Adamem Windakiem. Gazeta Lekarska 2006, 10: 8-10. link>>
V.2 Choroby przewlekłe w medycynie rodzinnej. Medycyna alternatywna.
PDF prezentacji link>>
piśmiennictwo:
Kardas P. Schorzenia przewlekłe z perspektywy lekarza rodzinnego. Forum Med Rodz 2010, 4 (6), 415-22. link>>.
Ciesielski J. Gusła XXI wieku. Panaceum 3/2009, 12. link>>
Idaszak W. O homeopatii na sportowo. Gazeta Lekarska 8-9/2016 link>>
Nienhuys JW. The True Story of Oscillococcinum link>>
metaanaliza n/t akupunktury link>>
Czy akupunktura to siódmy cud świata? Wywiad z prof. P. Woźniakiem. Gazeta Lekarska 2017; 7-8: 52. link>> Wywiad z dr Ł. Kmieciakiem. Gazeta Lekarska 2017; 7-8: 53. link>>
V.3 POZ i jego pracownicy: zespół lekarza rodzinnego – ćwiczenia kliniczne w praktyce LR.
piśmiennictwo:
Owłasiuk A, Chlabicz S. Pielęgniarka środowiskowa/rodzinna w zespole POZ. Lek Rodzinny 2006; XI (7-8): 848-51.
V.4 Najczęstsze powody zgłaszania się pacjentów do lekarza rodzinnego i ich specyfika – ćwiczenia kliniczne w praktyce LR.
V.5 Kierowanie do innych placówek służby zdrowia w warunkach POZ – ćwiczenia kliniczne w praktyce LR.
V.6 Szczepienia ochronne w poradni POZ – ćwiczenia kliniczne w praktyce LR. skrypt n/t szczepień>>
V.7 Dokumentacja medyczna w praktyce lekarza rodzinnego – ćwiczenia kliniczne w praktyce LR.
V.8 Przestrzeganie zaleceń terapeutycznych w schorzeniach ostrych i przewlekłych.
PDF prezentacji link>>
wykład prof. Kardasa na temat przestrzegania zaleceń terapeutycznych link>>
Wykłady (dostępne online w chwili obecnej):
W5-1. Medycyna rodzinna – powrót do źródeł czy krok ku przyszłości?
W5-2. Komu potrzebny jest lekarz rodzinny?
W5-3. Renta, zwolnienie, sanatorium – jak i kiedy lekarz rodzinny może na nie skierować?
W5-4. Współpraca lekarza rodzinnego ze specjalistami – pola wspólne, źródła konfliktów
W5-5. Lekarz rodzinny: pracownik czy pracodawca? Formy zatrudnienia na przykładzie lekarza rodzinnego: etat czy własna praktyka – za i przeciw
W5-6. Ciągłość i dostępność jako cechy świadczeń lekarza rodzinnego
W5-7. Jak leczyć przeziębienie?
W5-8. Rozpoznawanie cukrzycy w POZ
W5-9. Zespół metaboliczny u dorosłych i dzieci jako wyzwanie dla lekarza rodzinnego.
W5-10. Szczepienia obowiązkowe i zalecane, rola lekarza rodzinnego. skrypt n/t szczepień>>
Materiał dodatkowy: co robić, gdy rodzic nie chce sczepień dziecka? link>>
Wykłady odbywają się online.
Podręcznik obowiązkowy:
Windak A, Chlabicz S, Mastalerz-Migas A (red.), Medycyna rodzinna, Termedia, Poznań 2015, ISBN: 978-83-7988-999-0#
Podręcznik uzupełniający:
- Wakcynologia praktyczna; red. Ciechanowski P, Mrożek-Budzym D; wyd. Alfa-medica press, 2022.#
- Komunikowanie się lekarza i pacjenta w medycynie rodzinnej. Red. A. Mastalerz-Migas, A. K. Jankowska, J. Barański, wyd. EdraUrban&Partner, Wrocław, 2021#
- Medycyna Rodzinna. Latkowski B. Lukas W. M. Godycki-Ćwirko. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2017#
- ABC bilansów zdrowia dziecka: podręcznik dla lekarzy, red. Oblacińska A, Jodkowska M, Sawiec P (red.), Kraków, Medycyna Praktyczna, 2017.#
- Gaciong Z, Kardas P. (red.). Nieprzestrzeganie zaleceń terapeutycznych. Od przyczyny do praktycznych rozwiązań. Waszawa 2015. Index Copernicus. ISBN:978-83-941338-1-8
- Mała Interna Szczeklika 2022/2023. Wyd. Medycyna Praktyczna, 2022.
- Pediatria w praktyce lekarza POZ, red. Dobrzańska A, Obrycki Ł, Socha P; wyd. Standardy Medyczne, 2022.
# podręczniki aktualnie rekomendowane do LEK
Inne zalecane materiały dydaktyczne:
Czasopisma: Lekarz Rodzinny, Forum Medycyny Rodzinnej, Medycyna po Dyplomie, Medycyna Praktyczna, Serwis Edukacyjny Polskiego Towarzystwa Medycyny Rodzinnej www.ptmr.edu.pl
Zaliczenie
Zaliczenie odbywa się na podstawie:
1. obecności na zajęciach
2. Wykazania się na zajęciach umiejętnościami praktycznymi* i odpowiednią postawą etyczną, oraz wykazania się umiejętnością analizy przypadku klinicznego (schemat opisu przypadku dostępny tutaj>>)
3. wyniku zaliczeniowego testu (test 50 pyt, niezbędne zdobycie min. 2/3 punktów).
Zapisy na zaliczenie odbywają się na stronie https://www.terminy.umed.asksys.pl/pl/ najpóźniej 2 dni przed terminem zaliczenia. Zaliczenie odbywa się na komputerach w Centrum Kliniczno-Dydaktycznym przy ul. Pomorskiej 251 w Łodzi. Konkretna sala widoczna jest w systemie. Zaliczenie składa się z 50 pytań z jedną prawidłową odpowiedzią w każdym pytaniu. W razie problemów technicznych z zapisaniem się na zaliczenie prosimy kontaktować się z p. Magdaleną Jarzyńską (pracownikiem Centralnego Ośrodka Egzaminacyjnego) pod adresem e-mail egzaminy@umed.lodz.pl . Pozostałe kwestie organizacyjne dotyczące egzaminów reguluje Regulamin Centralnego Ośrodka Egzaminacyjnego.
Daty testu dla V roku:
- sesja zimowa roku 2024/25: I termin 12.02.2025; II termin 26.02.2025, III termin 06.03.2025
- sesja letnia roku 2024/25: …
UWAGA: w celu poprawy zdawalności egzaminów końcowych, w teście mogą zostać zawarte wybrane pytania z egzaminu LEK z ostatnich 5 lat.
Do zaliczenia zajęć niezbędne jest spełnienie kryteriów 1-3.
* Umiejętności praktyczne do zaliczenia podczas zajęć klinicznych w praktykach lekarzy rodzinnych (niezbędne zaliczenie min. 4 z 5 poniższych umiejętności):
- Badanie ciśnienia tętniczego u dorosłego + interpretacja wyników
- Badanie i interpretacja wyników ciśnienia u dziecka materiały pomocnicze>>
- Badanie tętna na stopach
- Badanie brzucha – ocena powiększenia wątroby
- Badanie gardła u dziecka + interpretacja wyników
Wyżej wymienione punkty mają następujący udział w ocenie: test – 80%, obecność – 20%; ocena przyznawana jest według poniższej skali 67-75% – 3, 76-81% – 3,5, 82-87% – 4, 88-93% – 4,5, 94-100% – 5.
W celu samodzielnego wyliczenia oceny udostępniamy kalkulator oceny>>
Ewentualne zastrzeżenia do pytań testowych można zgłaszać w trakcie zaliczenia na komputerze egzaminacyjnym.
Uwaga: Studentów obowiązuje znajomość aktualnych wytycznych:
• Rozpoznawania cukrzycy (PTD 2021) dostępnych tutaj>>
• Leczenia hiperlipidemii dostępnych tutaj>>
Sprawy dydaktyczne prowadzi adiunkt dydaktyczny dr n. med. Jakub Dorożyński>>
- Spóźnienie na zajęcia > 15 min powoduje nieobecność
- Ewentualne odrabianie zajęć, zmiana terminu zajęć – TYLKO po wcześniejszym ustaleniu z adiunktem dydaktycznym, proszę dostarczyć stosowne pozwolenie (np. wydruk e-maila)
- Kwestię nieobecności na zajęciach spowodowanych egzaminem opisuje Regulamin Uczelni (dostępny pod adresem www: https://lekarski.umed.lodz.pl/wp-content/uploads/2023/09/Uchwala_2023_019.pdf).
- Uwaga: Z powodu dużego obciążenia pracowników Zakładu zadaniami dydaktycznymi, studenci nie mogą liczyć na możliwość późniejszego “dorobienia” zajęć opuszczonych w ich własnym bloku.
- Studenci z Indywidualnym Tokiem Studiów mają prawo do wykorzystania przysługującego im urlopu naukowego (w wymiarze: V rok – 1 dzień, VI rok – 2 dni), bez utraty punktów za opuszczone zajęcia z Medycyny Rodzinnej, pod warunkiem wcześniejszego wykorzystania przysługującego im limitu niepunktowanych nieobecności.
Rok VI
Zajęcia dla VI rok Wydziału Lekarskiego obejmują 60 godz. dydaktycznych zajęć (1 obowiązkowy moduł dwutygodniowy) w ramach Praktycznego Nauczania Klinicznego.
Przedstawiony poniżej program zajęć dla V roku WL odzwierciedla aktualną sytuację epidemiologiczną związaną z pandemią koronawirusa, i obowiązuje od rozpoczęcia roku akademickiego 2022/2023 do odwołania.
Seminaria odbywają się w salach seminaryjnych Zakładu i rozpoczynają się o 8:15Przed wejściem na zajęcia studenci mogą mieć mierzoną temperaturę ciała. Podwyższona ciepłota ciała (>37,0 o C) i/lub inne objawy charakterystyczne dla infekcji dróg oddechowych będą podstawą do niewpuszczenia studenta na zajęcia (bez utraty obecności w danym dniu).Zajęcia odbywające się w praktykach lekarzy rodzinnych zaczynają się o 8:30. Na zajęcia należy przynieść czysty fartuch oraz ew. indywidualne środki ochrony p/Covid, a także identyfikator i stetoskop. Lokalizacja praktyk i szczegółowy plan zajęć zostaną podane na pierwszych zajęciach. |
VI.1. Zajęcia organizacyjne. Racjonalna antybiotykoterapia infekcji dróg oddechowych. Farmakoekonomika w medycynie rodzinnej.
PDF prezentacji link>>
piśmiennictwo:
Rekomendacje postępowania w pozaszpitalnych zakażeniach układu oddechowego link>>
Antczak A et al., Leczenie zakażeń układu oddechowego w ciąży. Med. Dypl. 2013; 10(211): 20-24.
Moghimi Y (2006) The “PharmFree” Campaign: Educating Medical Students about Industry Influence. PLoS Med 3(1): e30 link>>
wyszukiwarka leków refundowanych i ich tańszych zamienników >>
pełne charakterystyki produktów leczniczych – strona Urzędu rejestracji Produktów leczniczych link>>
Kardas P. Gdyby nie było generyków. Gazeta Lekarska 2005, 6(173): 14-17. link>>
VI.2 – VI.10. Zajęcia w praktykach lekarzy rodzinnych w ramach praktycznego nauczania klinicznego medycyny rodzinnej.
Spóźnienie > 15 min. powoduje niezaliczenie obecności. Na zajęciach nie dopuszcza się jedzenia/picia. Zachowanie studentów na zajęciach podlega ocenie, i raportowaniu.
Podręcznik obowiązkowy:
Windak A, Chlabicz S, Mastalerz-Migas A (red.), Medycyna rodzinna, Termedia, Poznań 2015, ISBN: 978-83-7988-999-0#
Podręcznik uzupełniający:
- Wakcynologia praktyczna; red. Ciechanowski P, Mrożek-Budzym D; wyd. Alfa-medica press, 2022.#
- Komunikowanie się lekarza i pacjenta w medycynie rodzinnej. Red. A. Mastalerz-Migas, A. K. Jankowska, J. Barański, wyd. EdraUrban&Partner, Wrocław, 2021#
- Medycyna Rodzinna. Latkowski B. Lukas W. M. Godycki-Ćwirko. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2017#
- ABC bilansów zdrowia dziecka: podręcznik dla lekarzy, red. Oblacińska A, Jodkowska M, Sawiec P (red.), Kraków, Medycyna Praktyczna, 2017.#
- Gaciong Z, Kardas P. (red.). Nieprzestrzeganie zaleceń terapeutycznych. Od przyczyny do praktycznych rozwiązań. Waszawa 2015. Index Copernicus. ISBN:978-83-941338-1-8
- Mała Interna Szczeklika 2022/2023. Wyd. Medycyna Praktyczna, 2022.
- Pediatria w praktyce lekarza POZ, red. Dobrzańska A, Obrycki Ł, Socha P; wyd. Standardy Medyczne, 2022.
# podręczniki aktualnie rekomendowane do LEK
Inne zalecane materiały dydaktyczne:
Czasopisma: Lekarz Rodzinny, Forum Medycyny Rodzinnej, Medycyna po Dyplomie, Medycyna Praktyczna, Serwis Edukacyjny Polskiego Towarzystwa Medycyny Rodzinnej www.ptmr.edu.pl
W przypadku aktualizacji, studentów obowiązują zawsze najbardziej aktualne wytyczne.
Uwaga techniczna: jeśli któreś z wytycznych nie chcą otwierać się, proszę spróbować użyć innej przeglądarki.
- platforma e-learningowa NFZ zawierająca szkolenia z umiejętności komunikacji>>
- serwis n/t prawidłowego wystawiania recept>>
- Badanie i interpretacja wskaźnika BMI i WHtR materiały pomocnicze>>
- Badanie i interpretacja wyników ciśnienia u dziecka materiały pomocnicze>>
- Badanie i interpretacja wyników pickflowmetrii prezentacja n/t najczęstszych błędów>>
- Zastosowanie skali CHA2DS2-VASc materiały pomocnicze>>
- Wytyczne leczenia nadciśnienia https://nadcisnienietetnicze.pl/sites/scm/files/2021-02/64385-182698-1-SM.pdf
- Wytyczne rozpoznawania nadciśnienia u dzieci https://www.mp.plartykuly/index.php?aid=26245&_tc=75EE371F39CE4ABE820601A15A84D4DC
- Wytyczne antybiotykoterapii ambulatoryjnej tutaj>>
- Wytyczne suplementacji Wit. D u dzieci https://www.standardy.pl/pediatria/2009/1/nowe-spojrzenie-na-suplementacje-witamina-d
- Wytyczne diagnostyki i leczenia POCHP tutaj>>
Zaliczenie
Studenci VI roku są zobowiązani do:
- zbierania pieczątek i podpisów od asystentów w praktykach lekarzy rodzinnych w momencie uzyskania danego zaliczenia (w książeczce zaliczeń otrzymanej z Dziekanatu, zbiorczej dla wszystkich przedmiotów na VI roku); w książeczce zaliczeń otrzymanej z Dziekanatu wystarczy jedna pieczątka poradni lekarza rodzinnego oraz jedna pieczątka prowadzącego zajęcia w POZ, nawet jeśli zajęcia odbywają się w kilku różnych poradniach,
- zbierania pieczątek i podpisów od asystentów w praktykach lekarzy rodzinnych na kartach obecności, które studenci otrzymają na pierwszych zajęciach z medycyny rodzinnej
Ostatecznie, zaliczenie odbywa się na podstawie:
1. Obecności na zajęciach
2. Wykazania się na zajęciach umiejętnościami praktycznymi i odpowiednią postawą etyczną.
Za zaliczony moduł student otrzymuje 4 pkt ECTS.
* umiejętności zostały wymienione w rozporządzeniu Ministra Zdrowia z dnia 28 sierpnia 2017 r. w sprawie ramowego programu zajęć praktycznych dla kierunku lekarskiego – tekst oryginalny tutaj>>
Na zakończenie VI roku studenci zdają obowiązkowy, testowy egzamin sprawdzający efekty kształcenia tzw. KET (końcowy egzamin testowy). Warunkiem dopuszczenia do egzaminu KET jest zaliczenie wszystkich modułów i nabycie wymaganych umiejętności. Egzamin testowy odbywa się dla wszystkich studentów jednoczasowo, przeprowadzany jest w formie papierowej (komputerowe karty odpowiedzi) i ma charakter testu wielokrotnego wyboru (5 możliwości do wyboru, tylko 1 odpowiedź jest prawidłowa). Egzamin testowy trwa 190 min i obejmuje 175 pytań z 6 przedmiotów klinicznych: choroby wewnętrzne, pediatria, chirurgia, ginekologia i położnictwo, psychiatria, medycyna ratunkowa oraz z medycyny rodzinnej. Warunkiem uzyskania pozytywnego wyniku KET jest zdobycie co najmniej 56% maksymalnej liczby punktów z testu (zalicza 98 pozytywnych odpowiedzi).
List rekomendujący: na indywidualną prośbę studenta, Zakład może wystawić list rekomendujący, po zakończeniu kursu Medycyny Rodzinnej (V i VI rok) i zdaniu stosownego egzaminu/egzaminów w pierwszym terminie na co najmniej 4,0
Sprawy dydaktyczne prowadzi adiunkt dydaktyczny dr n. med. Jakub Dorożyński >>
- Spóźnienie na zajęcia > 15 min powoduje nieobecność
- Ewentualne odrabianie zajęć, zmiana terminu zajęć – TYLKO po wcześniejszym ustaleniu z adiunktem dydaktycznym, proszę dostarczyć stosowne pozwolenie (np. wydruk e-maila)
- Kwestię nieobecności na zajęciach spowodowanych egzaminem opisuje Regulamin Uczelni (dostępny pod adresem www: https://lekarski.umed.lodz.pl/wp-content/uploads/2023/09/Uchwala_2023_019.pdf).
- Uwaga: Z powodu dużego obciążenia pracowników Zakładu zadaniami dydaktycznymi, studenci nie mogą liczyć na możliwość późniejszego “dorobienia” zajęć opuszczonych w ich własnym bloku.
- Studenci z Indywidualnym Tokiem Studiów mają prawo do wykorzystania przysługującego im urlopu naukowego (w wymiarze: V rok – 1 dzień, VI rok – 2 dni), bez utraty punktów za opuszczone zajęcia z Medycyny Rodzinnej, pod warunkiem wcześniejszego wykorzystania przysługującego im limitu niepunktowanych nieobecności.